عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 15 فروردين 1396
بازدید : 43
نویسنده : rahnama-safar

يكي از ميادين زيبا و تاريخي ايران ميدان نقش جهان اصفهان يا همان ميدان امام اصفهان مي­باشد. ميدان نقش جهان اصفهان ميدان مركزي شهر اصفهان است كه در قلب مجموعه تاريخي نقش جهان قرار دارد و يكي از گردشگاه هاي اصفهان است كه سياحان و گردشگران خارج و مسافران ايراني با شوق از آن ديدن مي كنند و علاوه بر وجه تاريخي خود از محبوبيت خاصي ميان گردشگران داخلي و خارجي برخوردار شده است.ميدان نقش جهان اثري نفيس و با شكوه كه در دنيا از شهرتي چشمگير و بي نظير برخوردار است با مجموعه عناصر و عملكردهائي كه در نقش هاي سياسي، مذهبي، اقتصادي، توريستي و تفريحي داشته پيوسته در آسمان هنر و زيبائي ايران و جهان مي درخشد. ميدان نقش جهان همانند زنجيري چهار اثر تاريخي بي نظير را به هم پيوند داده است : مسجد شيخ لطف الله، مسجد امام اصفهان،  سردر قيصريه و بازار قيصريه اصفهان و كاخ عالي قاپو، علاوه بر اين بناها دويست حجره دو طبقه پيرامون ميدان واقع شده ‌است كه عموما جايگاه عرضه صنايع دستي اصفهان است.
ميداني مستطيل شكل به درازاي ۵۰۷ متر و پهناي ۱۵۸ متر در مركز شهر اصفهان، ميدان نقش جهان هم چنين معروف با نام تاريخي ميدان شاه و پس از انقلاب 1357 ايران با نام رسمي ميدان امام، در تاريخ ۸ بهمن ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملي ايران ثبت شد و در ارديبهشت ۱۳۵۸ جزء نخستين آثار ايراني بود كه به‌ عنوان ميراث جهاني يونسكو نيز به ثبت جهاني رسيد.
پيش از آن‌ كه شهر اصفهان به پايتخت ايران در عصر صفوي تبديل شود در محل اين ميدان باغي گسترده وجود داشته ‌است بنام «نقش جهان». اين باغ همچنين محل استقرار ساختمان‌ هاي دولتي و كاخ فرمانروايان تيموري و آق‌ قويونلوها بود. در دوره قاجار، اين ميدان نيز مانند ساير بناهاي تاريخي اصفهان مورد بي‌ توجهي قرار گرفت. بخش‌هايي از ميدان در طول دوران آشفتگي ايران از حمله اشرف افغان تا استقرار حكومت قاجاريه، تخريب گرديد. از زمان حكومت رضا شاه تا امروز، كار مرمت و بازسازي اين ابنيه بطور مداوم ادامه دارد.
بيشتر سياحان و جهانگرداني كه از اصفهان مطلب نوشته اند بر شكوه و عظمت ميدان نقش جهان تأكيد كرده و از حضور سفرا و نمايندگان خارجي و ساير اتباع كشورهاي ديگر در اين ميدان خاطراتي را ذكر كرده اند.

منبع: سايت راهنماسفر




:: موضوعات مرتبط: راهنمای گردشگری ایران , ,
:: برچسب‌ها: ميدان نقش جهان اصفهان , گردشگري در اصفهان ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








راهنمای سفر و گردشگری - طبیعت گردی در ایران - جاذبه های گردشگری و توریستی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

RSS

Powered By
loxblog.Com